Opis
Już od 7 listopada w Galerii Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej Wojewódzkiego Ośrodka Kultury i Sztuki , będzie można oglądać wystawę Mandala: Święty Wymiar Rzeczywistości.
Mandala jest jednym z najstarszych symboli występujących w myśli ludzkiej. Znamy wizerunki mandali, których wiek sięga paleolitu. W dzisiejszych czasach symbol ten nie stracił na aktualności, a jego tak długa historia domaga się przemyślenia. Samo słowo mandala pochodzi z sanskrytu i oznacza krąg. Pojawia się ono już w okresie Wedyjskim, gdzie oznacza grupę podobnych znaczeniowo hymnów, składających się na święte księgi hindusów Wedy. W języku tybetańskim, języku narodu w którym praktyka mandali wciąż należy do istotnych praktyk religijnych, mandala także oznacza okrąg i środek. Na najbardziej ogólnym poziomie rozumienia, okrąg mandali symbolizuje to co zewnętrzne i transcendentne, nieskończone i boskie. Kwadrat natomiast symbolizuje immanencję czyli to co wewnętrzne związane z człowiekiem i ziemią. Kardynalne punkty stanowią podstawę wszelkiej orientacji, a wraz z kierunkami w górę i w dół wychodzącymi z centrum mandali określają całość przestrzeni.W każdej mandali zawiera się archaiczny symbolizm, w buddyjskich i hinduistycznych mandalach, napotykamy jednak na pewne nowe elementy które wzbogacają cały obraz. Tantryczna mandala pełni także funkcję instrukcji inicjacyjnej, pokazującej jakie zjawiska pojawiają się podczas procesu wtajemniczenia w skomplikowane duchowe nauki. W tradycji tybetańskiej mandala pełni też funkcję miejsca w której rezyduje bóstwo, lub określona forma Buddy, jest też czystą krainą, a proces inicjacji w praktyce mandali jest nawiązaniem kontaktu z tym co jest rzeczywistością, jest odejściem od iluzorycznego sposobu bycia, od uwikłania w złudzenia. Poprzez kontakt z mandalą możemy zdobyć doświadczenie, że wszystko jest jednością, a w tej największej ze wszystkich możliwych mandali Przestrzenirzeczywistości jesteśmy my sami próbujący zrozumieć siebie.
Na wernisażu gościć będą:
GESZE TENZIN JESZE
Gesze Tenzin Jesze urodził się w 1969 roku w regionie Kham w Tybecie. Został mnichem w wieku 18 lat i studiował pod kierunkiem Thaye Randrol, wjego klasztorze Chundpo w Tybecie.Gesze La ukończył 49 dniowe odosobnienie w ciemności, będące części praktyk związanych z najwyższą ścieżką duchową dzogczen. Ukończył też 220dniowe odosobnienie praktyki tumo. W wieku 24 lat udał się do klasztoruMenri, w Dolani w Indiach, gdzie studiował przez okres 4 lat, następnie wyjechał do klasztoru Triten Norbuste, w Nepalu, gdzie otrzymał tytułGesze, odpowiednik zachodniego tytułu doktora teologii i filozofii.Gesze otrzymał też wiele nauk dzogczen od Khenpo Tenpa Yundgrunga Rinpocze i Jongdzina Rinpocze, najstarszego nauczyciela w Tradycji Jungdrung Bon,stając się tym samym, Mistrzem nauk dzogczen.Pierwszą wizytę na zachodzie odbył w 2005 roku, kiedy to odwiedził USA i Meksyk, a w 2007 roku odwiedził także Polskę.
Na wernisażu gościć będą:
GESZE TENZIN JESZE
Gesze Tenzin Jesze urodził się w 1969 roku w regionie Kham w Tybecie. Został mnichem w wieku 18 lat i studiował pod kierunkiem Thaye Randrol, wjego klasztorze Chundpo w Tybecie.Gesze La ukończył 49 dniowe odosobnienie w ciemności, będące części praktyk związanych z najwyższą ścieżką duchową dzogczen. Ukończył też 220dniowe odosobnienie praktyki tumo. W wieku 24 lat udał się do klasztoruMenri, w Dolani w Indiach, gdzie studiował przez okres 4 lat, następnie wyjechał do klasztoru Triten Norbuste, w Nepalu, gdzie otrzymał tytułGesze, odpowiednik zachodniego tytułu doktora teologii i filozofii.Gesze otrzymał też wiele nauk dzogczen od Khenpo Tenpa Yundgrunga Rinpocze i Jongdzina Rinpocze, najstarszego nauczyciela w Tradycji Jungdrung Bon,stając się tym samym, Mistrzem nauk dzogczen.Pierwszą wizytę na zachodzie odbył w 2005 roku, kiedy to odwiedził USA i Meksyk, a w 2007 roku odwiedził także Polskę.
SZYMON JABŁOŃSKI
Szymon Jabłoński urodził się we Wrocławiu, w 1973 roku. Ukończył Uniwersytet Wrocławski, kierunek etnologia. Pracuje w dziedzinie terapiiuzależnień. W roku 2001 odbył podróż do Indii, gdzie spotkał osobypraktykujące w tradycji Yungdrung Bon, po powrocie do Polski rozpoczął praktykę w Związku "Garuda", założonym przez Tenzina Wangyala RinpoczeOd 2004 roku, jako umdze prowadzi praktyki we Wrocławskim ośrodku Związku"Garuda". Jest organizatorem cyklu wystaw i warsztatów na temat tradycji i
kultury Tybetu, które odbywają się we Wrocławskim Muzeum Etnograficznym, oraz w innych centrach kulturalnych miasta, regularnie od 2004 roku.W 2004 roku organizował wizytę Czongtula Rinpocze we Wrocławiu.W 2005 rokubył organizatorem wizyty Tenzina Wangyala Rinpocze, który w Muzeum Etnograficznym wygłosił wykład na temat Czterech Niezmierzoności.
Szymon Jabłoński urodził się we Wrocławiu, w 1973 roku. Ukończył Uniwersytet Wrocławski, kierunek etnologia. Pracuje w dziedzinie terapiiuzależnień. W roku 2001 odbył podróż do Indii, gdzie spotkał osobypraktykujące w tradycji Yungdrung Bon, po powrocie do Polski rozpoczął praktykę w Związku "Garuda", założonym przez Tenzina Wangyala RinpoczeOd 2004 roku, jako umdze prowadzi praktyki we Wrocławskim ośrodku Związku"Garuda". Jest organizatorem cyklu wystaw i warsztatów na temat tradycji i
kultury Tybetu, które odbywają się we Wrocławskim Muzeum Etnograficznym, oraz w innych centrach kulturalnych miasta, regularnie od 2004 roku.W 2004 roku organizował wizytę Czongtula Rinpocze we Wrocławiu.W 2005 rokubył organizatorem wizyty Tenzina Wangyala Rinpocze, który w Muzeum Etnograficznym wygłosił wykład na temat Czterech Niezmierzoności.
Organizatorzy:Galeria Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej Wojewódzkiego Ośrodka Kultury i Sztuki Stara Ochronka w Bydgoszczy, Związek GARUDA w Polsce