Teatr
Cosi fan tutte

Cosi fan tutte

  • 2021-10-23, , godzina 19:00
  • Opera Nova, Bydgoszcz

Opis

"Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti (Tak czynią wszystkie albo szkoła kochanków)  została skomponowana jako ostatnia z  Mozartowskich oper buffa. Jest to jedno z ostatnich jego dzieł, stworzone w 1790 (na rok przed śmiercią) i trzecia opera, która powstała we współpracy z doskonałym librecistą Lorenzem da Pontem. Przebieranie i podszywanie się bohaterów pod różne postacie oraz  wątek niewierności zbliża Così fan tutte do Wesela Figara.

Czy  "Così fan tutte" to komiczna maskarada? Manipulacje sentymentami, uwodzenia i zmiany uczuć, utrata wiary w ich stałość: wbrew pozorom lekkiej historyjki z przebierankami jest to opera z nutą nostalgii i trudna reżysersko.

Ta opera Mozarta znajdzie się po raz pierwszy na afiszu bydgoskiej opery. Tytuł ten, w przeciwieństwie do Uprowadzenia z seraju, Dyrektora teatru, Wesela Figara, Don Giovanniego, Czarodziejskiego fletu nigdy dotąd nie był tu realizowany! Od blisko 2.lat Opera Nova czeka na tę premierę, na którą ostatecznie zaprasza 23 października br.: wielki zegar sceny obrotowej przeniesie nas w kilka minionych epok.

Kierownictwo muzyczne spoczywa w rękach Dawida Runtza. Ten utalentowany dyrygent debiutował z Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz pełnił funkcję asystenta maestro Jacka Kaspszyka .Na zaproszenie Valery’ego Gergieva zadebiutował w Japonii w ramach Pacific Music Festival w Sapporo. Współpracuje z polskimi orkiestrami: Sinfonia Varsovia, Filharmonii Narodowej, NOSPRem w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Od grudnia 2017 piastuje stanowisko pierwszego dyrygenta Polskiej Opery Królewskiej, w br. 2021 został szefem Zagreb Philharmonic Orche­stra na najbliższe trzy sezony artystyczne.

Reżyseruje Paweł Szkotak  zało­życiel, dyrektor i reżyser spektakli, istniejącego od 1988 roku, występującego na kilku kontynentach Teatru Biuro Podróży, twórca ponad trzydziestu przedstawień dramatycznych, m.in. Martwej Królewny N. Kolady, Sonaty Belzebuba S.I. Witkiewicza, Mewy A. Czechowa, Amadeusza P. Shaffera, Hamleta W. Shakespeare’a, Kartoteki T. Różewicza, a także oper: Carmen G. Bizeta, Eugeniusza Oniegina P. Czajkowskiego czy Cyrulika Sewilskiego G. Rossiniego. Szkotak, bydgoszczanin z urodzenia, po raz pierwszy pracuje w bydgoskiej Operze. Jak mówi: „Poczucie humoru, swoboda sceniczna, temperament są równie ważne jak głos. Opera idzie w kierunku synkretyzmu sztuk, to ma być dzieło nie tylko dla melomanów, ale też dla tych którzy na przykład lubią kino”.

Poza nimi - znani z wielu realizacji w Operze Nova: Mariusz Napierała-scenografia, Maciej Igielski - reżyseria świateł, Adam Keller - projekcje multimedialne, Henryk Wierzchoń – przygotowanie chóru: ci panowie przed kilkoma tygodniami ukończyli prace nad musicalem „Bulwar Zachodzącego Słońca”. Teraz dołączyły do nich: Agata Uchman - autorka kostiumów oraz Iwona Runowska - choreograf.

ip

Polecamy
Ostatnio dodane