Spektakle, przedstawienia

Opis spektaklu

W cza­sach, kiedy lokalność pro­dukowana jest na zamówie­nie jako pro­dukt kulturalno-turystyczny lub służy ter­apeu­ty­cznemu ekscy­towa­niu się pseudogłębią związanych z nią mitologii,  odwraca­jąc naszą uwagę od pro­cesów i zjawisk glob­al­nych, uniemożli­wia­jąc myśle­nie całoś­ciowe i sys­te­mowe, dostrze­ganie mech­a­nizmów kryją­cych się pod powierzch­nią codzi­en­ności, bardzo ważną rolą sztuki staje się ujaw­ni­a­nia, oświ­et­lanie i wydoby­wanie nieoczy­wistych pow­iązań pomiędzy różnymi poziomami rzeczy­wis­tości: planem mikro i makro, codzi­en­noś­cią ulic małych miasteczek i ośrod­kami decyzyjnymi banków inwest­y­cyjnych i orga­ni­za­cji między­nar­o­dowych, glob­alną bogatą Północą i glob­al­nym bied­nym Połud­niem, stanow­ią­cym zaplecze taniej siły roboczej, przestrzeń neokolonialno-prywatyzacyjnej ekspan­sji i miejsce pozyski­wa­nia za bez­cen surow­ców dla tej pier­wszej. Nie zrozu­miemy upadku lokalnych prze­mysłów i zakładów pro­duk­cyjnych, fenomenu „chwilówek” czy znika­nia małych lokalnych zakładów rzemieśl­niczych bez poz­naw­czej wycieczki na Wall Street, do Między­nar­o­dowego Fun­duszu Walu­towego czy Banku Świa­towego.

W jaki sposób sztuka pomóc może w uch­wyce­niu tych pow­iązań? Jakich narzędzi powinna użyć, żeby sama nie stała się marką „fair­trade”, ale pozostała skuteczna poli­ty­cznie, wpły­wa­jąc na debatę pub­liczną nie tylko i nie tyle lokalną, ile toc­zoną w skali glob­al­nej? Jak pode­j­mować „sprawy zagraniczne”, jak upraw­iać kry­ty­czną geopoli­tykę, posługu­jąc się sztuką, która w arse­nale swoich dra­matur­gicznych środ­ków ma zarówno wyrafi­nowane i sub­telne narzędzia este­ty­czne, jak też wyraziste i kon­fronta­cyjne środki protestu, oporu czy sprze­ciwu? Jak uniknąć prob­lemu mówienia „w czy­imś imie­niu”, zabiera­nia głosu w sprawie tych, których nie poz­nało się dogłęb­nie lub nie zna się z włas­nego doświad­czenia, zarazem speł­ni­a­jąc ety­czny obow­iązek inter­we­niowa­nia w sytu­acji nie­ludz­kich tragedii polityczno-ekonomiczno-humanitarno-egzystencjalnych, jak sytu­acja imi­grantów z Syrii, Ery­treii czy Soma­lii na greck­iej wyspie Kos, na granicy Grecji i Mace­donii, w tunelu między Francją a Wielką Bry­tanią, na Sycylii czy Lampe­dusie? I w końcu zadać trzeba pytanie, czy idąc za pos­tu­latami Susan Buck-Morse, nie jest już najwyższy czas, by pomyśleć o nowym uni­w­er­sal­izmie, odkryć go lub zapro­jek­tować, pokazu­jąc jak wiele wspól­nego mają dzisiaj ze sobą ludzie z różnych stron świata. I że to bardzo ważne poli­ty­cznie, żeby sobie to uświadomić. Wokół tych pytań i tem­atów zor­ga­ni­zowana zostanie druga z debat festiwalowych.

Uczest­nicy: Monika Bobako, Kacper Pobłocki, Anna Ptak, Major Sium

Bilety na spektakl

Aktualnie nie posiadamy informacji o biletach na Sztuka odpowiedzialna globalnie?.

Kiedy i gdzie grają

Nie posiadamy informacji o tym kiedy i gdzie grają w teatrach sepektakl Sztuka odpowiedzialna globalnie? (Teatr Polski im. H. Konieczki, Bydgoszcz).

Zdjęcia ze spektaklu

Aktualnie nie posiadamy zdjęć ze spektaklu Sztuka odpowiedzialna globalnie? (Teatr Polski im. H. Konieczki, Bydgoszcz).

Obsada i twórcy spektaklu

Aktualnie nie posiadamy informacji o twórcach i obsadzie spektaklu Sztuka odpowiedzialna globalnie? (Teatr Polski im. H. Konieczki, Bydgoszcz).

Recenzje, wiadomości

Aktualnie nie posiadamy recenzji oraz wiadomości związanych ze spektaklem Sztuka odpowiedzialna globalnie? (Teatr Polski im. H. Konieczki, Bydgoszcz).

Komentarze i opinie

Komentarze, oceny i opinie użytkowników do spektaklu Sztuka odpowiedzialna globalnie? (Teatr Polski im. H. Konieczki, Bydgoszcz).
Ostatnio czytane
Szewcy - recenzja spektaklu [Teatr Polski we Wrocławiu]
Szewcy - recenzja spektaklu

Jak prezentuje się spektakl "Szewcy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu?

Wspomnienia o Katyniu
Licealiści w konkursie dramaturgicznym "Wspomnienia o Katyniu"

Teatr Dramatyczny w Białymstoku organizuje konkurs na scenariusz spektaklu inspirowany wydarzeniami z 1940 roku.

O nich się mówi