Madama Butterfly
Opis spektaklu
Postać Butterfly nie jest jedynie tworem fantazji autorów libretta.
W XIX wielu w Japonii istniały, sankcjonowane przez obyczaj, tzw. mekake- konkubiny obcokrajowców. Był to rodzaj „ tymczasowych żon”, które wybitniejszym cudzoziemcom przydzielały miejscowe władze , zakupiwszy je od ich rodzin. Unieważnienie małżeństwa było łatwiejsze niż jego zawarcie.Aż do pojawienia się zachodniej moralności nie uważano prostytucji za profesję haniebną. Jednak dobrowolne związanie się z obcokrajowcem traktowane było z pogardą przez społeczeństwo Taką historię opisał francuski pisarz Pierze Loti w książce „Pani Chryzantema”.Gejsze ( jap. „geisha” – człowiek sztuki) przechodziły w młodości szkołę tańca, śpiewu, poezji, układania kwiatów i parzenia herbaty; zdobywszy rzetelne wykształcenie stanowiły odrębną warstwę i kontakty z nimi były wysoko cenione.
W XIX wielu w Japonii istniały, sankcjonowane przez obyczaj, tzw. mekake- konkubiny obcokrajowców. Był to rodzaj „ tymczasowych żon”, które wybitniejszym cudzoziemcom przydzielały miejscowe władze , zakupiwszy je od ich rodzin. Unieważnienie małżeństwa było łatwiejsze niż jego zawarcie.Aż do pojawienia się zachodniej moralności nie uważano prostytucji za profesję haniebną. Jednak dobrowolne związanie się z obcokrajowcem traktowane było z pogardą przez społeczeństwo Taką historię opisał francuski pisarz Pierze Loti w książce „Pani Chryzantema”.Gejsze ( jap. „geisha” – człowiek sztuki) przechodziły w młodości szkołę tańca, śpiewu, poezji, układania kwiatów i parzenia herbaty; zdobywszy rzetelne wykształcenie stanowiły odrębną warstwę i kontakty z nimi były wysoko cenione.
Jak podaje W. Saniewski w książce „Puccini” prototyp bohaterki opery stanowiła najprawdopodobniej Tsuru Yamamura, zwana O-Czo-San , od wyhaftowanego na płaszczu motyla. Poślubiła rozwijającego „imperium herbaciane” angielskiego kupca, który potem porzucił ją. Pod wpływem doznanej tragedii popełniła harakiri.
W Nagasaki, kosmopolitycznym porcie japońskim, zdarzały się historie jak opisana w powieści Johna Longa a następnie przeniesiona na scenę przez Davida Belasco. W 1900 r. obejrzał ją w Nowym Jorku Puccini i zafrapowała go. Libretto Madama Butterfly autorstwa L.Illiki i G.Giacosy jest jednym z najlepszych , zachowujących ścisłość, zgodność natury historycznej i topografii.
„Madama Butterfly” jest pierwszą z oper Pucciniego, której akcja rozgrywa się w egzotycznym środowisku. Kompozytor podczas pracy studiował muzykę (typ melodyki, instrumentację) i obyczajowość Japonii. Tytułowa bohaterka jest najgłębiej przedstawiona pod względem psychologicznym : radosna nadzieja narzeczonej, pełnia uczucia , zaufanie i wierność żony , tęsknota i rozpacz kobiety porzuconej , rezygnacja i stoicki spokój przed śmiercią – w każdym stanie „Pani Motyl” budzi fascynację słuchacza i dominuje na scenie.
Opera Pucciniego , należąca do wczesnego okresu jego twórczości, zaliczana do dzieł werystycznych . Prapremiera dzieła ( 17 II 1904) mimo świetnej obsady i wbrew oczekiwaniom kompozytora była klęską, jakiej nie notowały kroniki La Scali. Puccini nie zrażony fiaskiem przerobił operę. Skrócił scenę ceremonii ślubnej w I akcie a drugi rozbił na dwa oddzielne dodając w powstałym w ten sposób akcie trzecim arioso Pinkertona i szereg mniejszych poprawek. Ta wersja odniosła pełen sukces ( rolę tytułową śpiewała Salomea Kruszelnicka) i do dziś wystawiana jest z niesłabnącym powodzeniem na scenach całego świata.
W Nagasaki, kosmopolitycznym porcie japońskim, zdarzały się historie jak opisana w powieści Johna Longa a następnie przeniesiona na scenę przez Davida Belasco. W 1900 r. obejrzał ją w Nowym Jorku Puccini i zafrapowała go. Libretto Madama Butterfly autorstwa L.Illiki i G.Giacosy jest jednym z najlepszych , zachowujących ścisłość, zgodność natury historycznej i topografii.
„Madama Butterfly” jest pierwszą z oper Pucciniego, której akcja rozgrywa się w egzotycznym środowisku. Kompozytor podczas pracy studiował muzykę (typ melodyki, instrumentację) i obyczajowość Japonii. Tytułowa bohaterka jest najgłębiej przedstawiona pod względem psychologicznym : radosna nadzieja narzeczonej, pełnia uczucia , zaufanie i wierność żony , tęsknota i rozpacz kobiety porzuconej , rezygnacja i stoicki spokój przed śmiercią – w każdym stanie „Pani Motyl” budzi fascynację słuchacza i dominuje na scenie.
Opera Pucciniego , należąca do wczesnego okresu jego twórczości, zaliczana do dzieł werystycznych . Prapremiera dzieła ( 17 II 1904) mimo świetnej obsady i wbrew oczekiwaniom kompozytora była klęską, jakiej nie notowały kroniki La Scali. Puccini nie zrażony fiaskiem przerobił operę. Skrócił scenę ceremonii ślubnej w I akcie a drugi rozbił na dwa oddzielne dodając w powstałym w ten sposób akcie trzecim arioso Pinkertona i szereg mniejszych poprawek. Ta wersja odniosła pełen sukces ( rolę tytułową śpiewała Salomea Kruszelnicka) i do dziś wystawiana jest z niesłabnącym powodzeniem na scenach całego świata.
W historii bydgoskiej opery jest to czwarta realizacja tego tytułu.
Bilety na spektakl
Aktualnie nie posiadamy informacji o biletach na Madama Butterfly.
Kiedy i gdzie grają
Nie posiadamy informacji o tym kiedy i gdzie grają w teatrach sepektakl Madama Butterfly (Opera Nova, Bydgoszcz).
Zdjęcia ze spektaklu
Aktualnie nie posiadamy zdjęć ze spektaklu Madama Butterfly (Opera Nova, Bydgoszcz).
Obsada i twórcy spektaklu
Aktualnie nie posiadamy informacji o twórcach i obsadzie spektaklu Madama Butterfly (Opera Nova, Bydgoszcz).
Recenzje, wiadomości
Aktualnie nie posiadamy recenzji oraz wiadomości związanych ze spektaklem Madama Butterfly (Opera Nova, Bydgoszcz).
Komentarze i opinie
Komentarze, oceny i opinie użytkowników do spektaklu Madama Butterfly (Opera Nova, Bydgoszcz).